Varför behöver företag synas på sociala medier?
Sociala media, dina kunder är där, därför bör du vara där. Kundernas köpvanor har förändrats i takt med att internet har utvecklats. Förr bad vi om hjälp i affären eller föll för en bra annons, idag är vi mer vana att kunna göra en större research och bestämma själva. De flesta har redan bestämt sig för en produkt eller tjänst innan de går in i en butik eller besöker en e-handel. De har Googlat, pratat med vänner och läst recensioner från andra köpare. Och vi litar mer på recensioner från vanligt folk än på annonser.
Idag så behövs det en strategi för sociala medier.
Dels för att veta vad du ska jobba mot, då företagare inte har tid att jobba med sådant som inte är lönsamt.
Strategin ska avspeglas från företagets affärside och USP, men det finns många andra faktorer som spelar en roll. Tiden som ett företag kan lägga på sociala medier spelar en stor roll för hur strategin ska se ut. Din målgrupps preferenser, vilka kanaler du ska synas på och hur ofta du uppdaterar är andra faktorer som spelar roll.
För att bli så effektiv som möjligt på sociala medier så är en strategi ett måste. Du kan även skapa en innehållsplan för ditt material. En lista med vilka typer av inlägg som ska postas, vilka tider som är de bästa, vilka bilder som är bra, osv.

Vart ska man synas?
Det finns en uppsjö av sociala medier. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Snapchat, youtube, osv. Många tycker det är svårt att välja vilken eller vilka sociala medier man ska synas på. Här bör du göra lite research för att kolla var dina kunder finns. Sök rundor på nätet för att läsa på om de olika sociala medier och vilka som använder just den plattformen. Ett krav för nästan alla är dock Facebook. 7/10 Svenskar har ett konto på Facebook och gör det till den absolut största spelaren inom sociala medier. Men Facebooks algoritmer gör att det ibland blir svårt att synas utåt, och därför är det väldigt viktigt med att posta relevant material. Men några nyckelord att tänka på när man postar på sociala medier är genuin, personlig och transparant. Du måste kort och gott ge dina följare något utav värde, så du får dem att reagera inläggen, kommentera dem och dela dem med sitt nätverk.
Annonsering
Att annonsera via Facebook är ett billigt och smidigt sätt att nå ut till en stor grupp människor. Samt att du kan följa din annons i realtid och kan stänga av den när du vill. Om ditt företag fokuserar mer på B2B så rekommenderar vi LinkedIn, ett karriärs- och affärsnätverk. Där är det lätt att hitta folk utefter yrke eller titel, vilket är svårt på andra sociala medier.
Sociala medier är en djungel och det är svårt att träffa rätt första gången. Det tar alltid tid att bygga upp en följarskara med lojala följare, våga testa dig fram och våga misslyckas. Känner du att du behöver mer hjälp så finns vi här för dig. Skicka ett mail till oss så hjälper vi dig att med vilken plattform som är bäst för dig, konfigurera dina konton, sätta upp en innehållsplan och mycket mer.
Hitta fler nyheter på vår nyhetssida!

Leave a reply